Zobari jermeni

Menjava zobatega jermena

 

Za pogon odmične gredi se pri dražjih avtomobilih uporablja verižni pogon oz. verige, pri nekaterih cenejših pa se uporablja jermenski prenos, kjer je jermen zobat. Zobati jermen je izredno pomemben element motorja, sestavljen je iz gumaste ulite snovi, iz nateznih vlaken in iz tkalne plasti.

Dobra stran zobatega jermena je, da združuje elastičnost klinastega jermena in kinematično natančnost zobnika, poleg tega je njegov tek višji kot pri verigah. Zgornja meja vrtilne hitrosti uporabe zobatega jermena je 8.000 vrtljajev na minuto. Dodatna prednost jermena je tudi ta, da ne potrebuje dodatnega vzdrževanja, potrebno je le paziti na snažnost okolja.

Ena izmed ključnih slabih lastnosti pa je, da ga moramo menjati na vsakih 80.000 pa tam nekje do 150.000 kilometrov, seveda je to mišljeno ob normalni uporabi.

Pri zamenjavi jermena je seveda potrebno paziti na pravilno vgradnjo. Jermen se namreč ne sme preveč upogniti, največ do radija 30 do 40 milimetrov, v kolikor pa ga prepognemo preveč to lahko pripelje do poškodb notranje nosilne vezi, na kar jermen oslabi. Če je bil jermen prepognjen se mu znatno skrajša življenjska doba, poleg tega pa se mu poveča občutljivost na dinamične spremembe obremenitve, ki pa jih pri motorju ne manjka.

Vzdrževanje zobatega jermena je izrednega pomena, saj če se jermen med vožnjo pretrga lahko pripelje do velikih poškodb v motorju. Največkrat to pripelje do poškodb ventilov, ki se ob trku z bati ukrivijo, lahko pa pride tudi do poškodbe batov, na kar je najverjetneje potrebna menjava celotnega motorja, kar pa je daleč od tega da bi bil ta strošek poceni. Preventivna menjava jermena je na vsak način zelo priporočljiva.